Ester
Ester
- 15 lutego 2011, wtorek» 19:00
- 5 października 2010, wtorek» 19:00
- 28 marca 2010, niedziela» 17:00
- 3 grudnia 2009, czwartek» 11:00
- 16 września 2009, środa» 19:00
- 20 maja 2009, środa» 11:00
- 22 marca 2009, niedziela» 17:00
Prasqual
Opera w jednym akcie
- Libretto: Nikolaj Gol
Prapremiera: Wrocław, 22 II 2006
- Kierownictwo muzyczne:Tomasz Szreder
- Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
- Scenografia: Ryszard Kaja
- Przygotowanie choru: Małgorzata Orawska
- Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
- Asystent reżysera: Adam Frontczak
Opera "Ester" Prasquala zawiera w sobie pewien osobliwy splot elementow o rożnym pochodzeniu. Oto treścią opery jest historia oparta na wydarzeniach opisanych w biblijnej Księdze Ester, lecz zamiast biblijnego perskiego satrapy pojawia się postać cara, a libretto jest w języku rosyjskim. O co tu chodzi? Jakie wynikają z tego problemy dla inscenizacji i reżyserii? Pierwszy problem: dlaczego po rosyjsku? Dlaczego mamy postać cara zamiast postaci biblijnej? Rozwiązanie było następujące: przenosimy tę historię w inne realia pod rządami cara, pod koniec XIX wieku. A dlaczego? Bo tam zaczęły się pierwsze w naszych czasach pogromy Żydow. W 1881 roku w Rosji został zamordowany car. Odkryto udział w spisku jednej Żydowki i zrzucono winę na cały narod żydowski. Wraz z pogromami zaczęła się pierwsza fala emigracji olbrzymia, milionowa. W 1901 i w 1905 roku były następne.
Kolejny problem to sposob przedstawienia tej historii, ktora jest bardzo naiwna, rownież muzycznie. Kompozytor nalega na tę naiwność, na pewien stereotyp zachowań. Wszystko jest tu troszeczkę "szopkowe", kabaretowe, pełne ironii, autoironii oczywiście, oprocz cytatow żydowskich czy rosyjskich, ktorych zresztą nie jest tak dużo, jak by się można spodziewać. Chodzi też o to, żeby wydobyć pewną papierowość postaci, żeby ich nie pogłębiać na siłę jak wszyscy reżyserzy jesteśmy na to przygotowani i chcielibyśmy zawsze, aby to były najgłębsze postaci psychologiczne. A przecież bardzo często rownież w operach siedemnasto- i osiemnastowiecznych nie ma po co tego robić, bo to nie było przewidziane przez kompozytorow ani przez autorow librett. Tak samo u Prasquala. Myślę, że postawił na pewien schemat, prawie komiczny, postaci czy choru. W związku z tym poszedłem też w interpretacji za tą myślą, żeby znaleźć uzasadnienie, dlaczego i gdzie takie papierowe postaci mogą być. I okazało się, że takie papierowe postaci występują w kulturze żydowskiej grane bardzo często podczas Święta Purimu, ktore jest jakby karnawałem żydowskim i pierwszym zalążkiem teatru żydowskiego, gdzie właśnie przebierano się w sposob bardzo jawny kobiety za mężczyzn, z doklejaniem wąsow itp. I to wszystko było realizowane w sposob bardzo przerysowany, prawie tak jak szopka polityczna. Dotarłem do bardzo wielu obrazow i zdjęć, gdzie to widać właśnie z obszaru panowania cara, gdzie policja carska służy jako przykład do obśmiania czy do jakiejś krytyki satyrycznej. I nagle wszystko zaczęło się wiązać. Nagle okazało się, że można stworzyć taki cytat teatru w teatrze. Właśnie Ester, jako jedna z niewielu historii z Tory, o ktorej można było mowić, ktorą można było przedstawiać, była pokazywana w czasie Purimu, żeby ośmieszyć wrogow. Żeby ośmieszyć Hamana - ktory u nas w spektaklu staje się szefem carskiej policji, władcę dość naiwnego, ktory mieszkając w prawdziwych pałacach, odizolowane od nowej żony, może nawet jej nie widział (chyba, że jeden raz), i jest to absolutnie uzasadnione, że nie wie, iż jest Żydowką, mimo iż wie o tym cały świat.
Znaleźliśmy też ze scenografem metaforę podroży narodu żydowskiego, właśnie tej ucieczki i tej wielkiej emigracji. W czasie tej podroży pociąg zamienia się w mały teatrzyk. W ten sposob udało się nam znaleźć klucz do całego przedsięwzięcia. Jednocześnie udało nam się zachować wszystkie najważniejsze cechy tej opery: pewną papierowość postaci, satyrę i ironię, ktora jest w muzyce, a także - pogłębienie problemu kultury żydowskiej, a nie tylko przedstawienie ładnej historyjki, przytaczając Biblię.
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.
Czas trwania: 1 godz.
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
TO JEST CHORE!
4 października 2022 - 18:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
15 472teatr
A celebration of film music
4 października 2022 - 20:00
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
59 186teatr
Kabaret Młodych Panów - Nowy program: "To jest chore!"
4 października 2022 - 18:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław im. J. Kaczmarka
ul. Karkonoska 10 Wrocław
3 049 795teatr
Wrocław | Antoni Syrek-Dąbrowski | ŻYCIE | 3.10.22, g. 19:00
3 października 2022 - 19:00
Akademia Club
ul. Grunwaldzka 67 Wrocław
9 045teatr
Obywatele Seulu
2 października 2022 - 19:00jest więcej terminów
Piekarnia - Instytut Grotowskiego
Księcia Witolda 62-70 Wrocław
8 016teatr
NOWE MATERIAŁY stand-up Twarowski i Konkiel
2 października 2022 - 19:30
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
195 643teatr
NOUVELLE VAGUE zagra we Wrocławiu!
2 października 2022 - 19:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
22 486teatr
Zamieć. Paradoks babci
30 września 2022 - 20:00jest więcej terminów
Appendix Studio
Ruska 46A Wrocław
9 378teatr
Komedia improwizowana! Krótkie Formy
30 września 2022 - 20:00
WędrówkiPub
Podwale 37/38 Wrocław
9 149teatr
Kobietostan: Chłopaki. Prawo głosu
30 września 2022 - 18:00
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
10 617teatr
KOMEDA UNKNOWN 1967 - Piotr Schmidt Quartet w Starym Klasztorze!
29 września 2022 - 20:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
18 790teatr
Planeta małp reż. Marcin Liber
28 września 2022 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski - w podziemiu / Polski Theatre in the underground
ul. Księcia Witolda 62 Wrocław
11 634teatr
Paweł Chałupka, Bartosz Zalewski i Adam Sobaniec
27 września 2022 - 20:30jest więcej terminów
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocławjest więcej miejsc
9 083teatr
50 lat na scenie. Gościnnie: Brodka, Domagała, Soyka, Bukartyk
27 września 2022 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
plac Wolności 1 Wrocław
16 134teatr
Aktor-wojownik
25 września 2022 - 17:00
Studio na Grobli Instytutu im. Jerzego Grotowskiego
na Grobli 30/32 Wrocław
7 462teatr
TYRAN >>> Wrocławski Teatr Pantomimy zaprasza!
od: 23 września 2022 do: 25 września 2022
PIEKARNIA I Centrum Sztuk Performatywnych
Księcia Witolda 62-70 Wrocław
10 831teatr
IMPART DZIECIOM: spektakl „Eliksir Mądrości”
25 września 2022 - 12:00
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
20 826teatr